Inloopcentrum UZA@home opent de deuren
UZA verbetert digitale zorg samen met patiënten en zorgpartners
Vandaag opende het gloednieuwe UZA@ home inloopcentrum officieel de deuren in aanwezigheid van vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke. Patiënten kunnen er voortaan terecht met al hun vragen over hun digitale zorgtraject via het patiëntenportaal UZA@ home. Voor steeds meer aandoeningen kunnen patiënten kiezen voor een zorgtraject met digitale thuisopvolging. Met het inloopcentrum zet het UZA samen met patiënten en zorgpartners een verdere stap in de digitalisering van de zorg.
Vandaag opende vice-eerste minister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Frank Vandenbroucke officieel het gloednieuwe inloopcentrum van UZA@ home. Patiënten kunnen hier nu ook fysiek terecht met al hun vragen over hun digitale zorgtraject via het patiëntenportaal UZA@ home. Het inloopcentrum ligt op de UZA-campus, op 100m van de spoedgevallendienst. Patiënten en familie kunnen er vrij binnenlopen. Medisch directeur prof. dr. Guy Hans licht toe: “Het inloopcentrum wordt echt het kloppend hart van digitale thuisopvolging. We helpen patiënten bij de opstart van hun digitale zorgtraject en het installeren van de UZA@home app. Je kan hier ook slimme toestellen ophalen om thuis bijvoorbeeld je bloeddruk of hartslag te meten”.
Vanuit het inloopcentrum coördineert het UZA ook alle digitale zorgactiviteiten binnen én buiten het ziekenhuis. “Als een patiënt na zijn ontslag bijvoorbeeld thuiszorg nodig heeft, contacteren we in overleg met de patiënt een thuiszorgorganisatie voor verdere zorg aan huis”, vervolgt Guy Hans.
Digitaal én transmuraal
Het inloopcentrum van UZA@ home is een verdere stap in de digitalisering van de zorg. Het UZA biedt al zo’n tien jaar vormen van thuisopvolging aan, maar door COVID-19 kwam alles in een stroomversnelling. Voor steeds meer aandoeningen kunnen patiënten kiezen voor een zorgtraject met thuisopvolging. En dat doen ze ook steeds vaker.
“Dankzij thuisopvolging kunnen patiënten na een operatie sneller naar huis. Of ze moeten voor hun behandeling minder vaak naar het UZA komen", vertelt Guy Hans. "Ze kunnen thuis verder herstellen in hun vertrouwde omgeving, met de geruststelling dat een zorgteam hen vanop afstand nauwgezet opvolgt en klaarstaat voor advies.” Zo ervaren patiënten meer comfort en autonomie, verkleint de kans op een heropname en worden mensen en middelen zo efficiënt mogelijk ingezet.
Minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Vandenbroucke: “We willen elke patiënt de beste en meest kwalitatieve zorg geven. Met thuishospitalisatie zorgen we ervoor dat een patiënt kwalitatief verzorgd wordt in de eigen vertrouwde thuisomgeving, dichtbij familie en vrienden. Wat minder belastend is voor de patiënt én zijn omgeving. Het UZA speelt hierop in met het digitaal traject UZA@ home, een verhaal van een goede samenwerking tussen het ziekenhuis en de eerstelijn. Dit inloopcentrum, waar mensen zullen geholpen worden met al hun vragen, moet ervoor zorgen dat thuishospitalisatie nog toegankelijker wordt en nog meer mensen de stap zetten om thuis opgevolgd te worden.”
7/7 in verbinding
Via telemonitoring volgt het UZA patiënten intensief en langdurig op (vaak weken- of zelfs maandenlang) en dat voor heel uiteenlopende aandoeningen: “Denk bijvoorbeeld aan aandoeningen van de luchtwegen en longen waaronder COVID-19. We volgen patiënten op die een kijkoperatie aan de schouder ondergingen. In het het OPAT-programma (Outpatiënt Parenteral Antimicrobial Therapy) begeleiden we patiënten die thuis zware antibiotica via een katheter in de bloedbaan krijgen. Ook patiënten met gebroken ribben en patiënten met langdurige pijn kiezen voor thuisopvolging”, vertelt Guy Hans.
Het thuisopvolgingsteam volgt patiënten 7 dagen op 7 op, tussen 8 en 21u. “Als patiënt moet je elke vraag kunnen stellen die je ook in het ziekenhuis zou stellen als ze op je kamer langskomen. Digitale technologie moet de zorg ondersteunen. Dankzij de UZA@ home app blijven patiënten vlot in verbinding met onze zorgverleners, ook na hun behandeling of opname.”
Het team bestaat uit verpleegkundigen die specifiek worden ingepland voor de digitale thuisopvolging van patiënten. Ze volgen voor elke patiëntengroep een duidelijk zorgprotocol, onderhouden nauw contact met de hoofdbehandelaar en beschikken over een aantal hulplijnen die ze permanent kunnen contacteren, bijvoorbeeld om een dringend advies te vragen.
Meer samenwerking voor meer zorgpaden
Het UZA ondersteunt ook de eerste lijn in de shift naar meer digitale zorg. Medisch Huis Colin is een van de drie huisartspraktijken die al samenwerkt met het UZA. Dr. Jean Colin: “Patiënten met een infectieziekte volgen we nu al digitaal op. Het UZA monitort 7/7 belangrijke parameters zoals hartritme, zuurstofsaturatie, bloeddruk en temperatuur, contacteert ons als er waarden afwijken en koppelt de gegevens automatisch aan het medisch dossier. Zo kunnen we onze patiënten nauwer opvolgen, verhoogt de kwaliteit van de zorg én tegelijk ontlasten we de eerste lijn en spoeddiensten. Bovendien overleggen we wekelijks over diagnostische en therapeutische trajecten, zodat onze huisartsen voortdurend bijgeschoold worden”.
In de toekomst wil het UZA nog meer digitale zorgpaden uitbouwen - onder andere voor bepaalde chemotherapie - en thuisopvolging breder aanbieden aan de eerste én tweede lijn. “Als universitair ziekenhuis hebben we hierin een belangrijke maatschappelijke rol. We willen onze kennis en faciliteiten aanbieden aan onze zorgpartners. Dit is nog maar een startpunt: we leren en sturen continu bij. Met de opening van het inloopcentrum nodigen we zorgpartners uit om mee te bouwen aan digitale, kwalitatieve zorg, over de grenzen van de gezondheidszorg heen”, blikt Guy Hans vooruit.
Meer weten?
Blijf op de hoogte van nieuws in het UZA via Twitter @uzanieuws en Facebook