Kwaliteit is een verhaal van iedereen. Alleen door de betrokkenheid en inzet van alle medewerkers – van zorgverleners tot ondersteunende diensten – kunnen we onze visie op excellente zorg waarmaken. In 2024 lanceerden we 'Kwaliteit, onze klank': die weerspiegelt niet alleen onze gezamenlijke inspanningen, maar ook de unieke bijdrage van elke stem binnen onze organisatie. Dankzij de bevraging ‘Hoe klinkt excellente zorg voor jou?’ verzamelden we een schat aan waardevolle inzichten die ons helpen om deze klank helder en krachtig te maken.

Hoe klinkt excellente zorg voor onze medewerkers?

Uit een bevraging ontvingen we meer dan 350 antwoorden uit alle geledingen van de organisatie. Dit toont aan hoe sterk het thema leeft en hoezeer iedereen wil bijdragen aan de best mogelijke zorg voor onze patiënten.

De afdeling Kwaliteit & Lean analyseerde alle inzendingen en clusterde ze in thema’s, die vervolgens in de Stuurgroep Kwaliteit en Patiëntveiligheid (SG K&P) werden besproken. Hieruit kwamen enkele duidelijke speerpunten naar voren.

De patiënt centraal
Meer dan 70% van de antwoorden bevestigde dat ‘Excellente Zorg’ in de eerste plaats betekent dat de patiënt centraal staat. Dit werd verder uitgewerkt in concrete begrippen zoals zorg op maat, voldoende tijd voor de patiënt, betrokkenheid en patiënttevredenheid.

Belangrijke thema’s
Naast deze kernboodschap identificeerden we nog enkele andere belangrijke thema’s die leven binnen onze organisatie. Daar zetten we de komende jaren, samen met alle medewerkers, verder op in:

  1. (Zorg)processen: veilige, efficiënte en doelgerichte zorg waarbij expertise centraal staat.
  2. Medewerker: aandacht voor welzijn, leiderschap, betrokkenheid en tijd voor zorg.
  3. Innovatie en ontwikkeling: voortdurende verbetering via innovatie, opleiding en evidence-based practice.
  1. Toegankelijk en gelijk: zorg voor iedereen, zonder drempels.
  2. Duurzaamheid: een toekomstgerichte en verantwoorde aanpak van zorgverlening.