Coronavirus COVID-19

Informatie voor UZA-patiënten en bezoekers | Reserveer hier een afspraak voor een PCR-test
Meer details Meer details

Financiële informatie: de factuur

Een woordje uitleg over de factuur die u ontvangt en over de kosten.

Wanneer ontvang ik de factuur?

Ongeveer 6 weken na het einde van de maand waarin je het ziekenhuis verliet, krijg je van het UZA de ziekenhuisfactuur ('uitreksel van de verpleegnota') toegestuurd. Werd je bijvoorbeeld begin juni ontslagen, dan mag je de factuur midden augustus verwachten. 

Verblijf je voor een langere tijd in het ziekenhuis? Dan krijg je per periode van 30 verblijfsdagen een factuur.

Wie betaalt wat?

Als je bent aangesloten bij een Belgisch ziekenfonds, betalen zij het grootste deel van de kosten. Voor de kosten die het ziekenfonds niet vergoedt, kan je een aanvraag tot terugbetaling indienen bij je hospitalisatieverzekering.

Wat als je niet aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds? Lees hier meer over de facturatie voor patiënten die niet aangesloten zijn bij een Belgische mutualiteit.

Wanneer en hoe moet ik de factuur betalen?

De betaling van uw factuur dient te gebeuren binnen 30 dagen na ontvangst.

Om de papierberg te verkleinen, kan je vanaf nu ook je factuur van het UZA online betalen via Doccle of POM. Lees hier meer over hoe je dit doet.

Betalingsvoorwaarden

Hier vind je de betalingsvoorwaarden van het UZA.

Moet ik een voorschot betalen? 

  • Nee: Als je aangesloten bent bij een Belgisch ziekenfonds of een Europese (EU) ziektekostenverzekering of een betalingsverbintenis van een verzekering kan voorleggen.
  • Ja: In alle andere gevallen. De grootte van het voorschot wordt individueel bepaald en hangt af van de verblijfsduur en de ingreep. Je betaalt het voorschot voor de datum van de behandeling via overschrijving of met Bancontact.

Opmaak ziekenhuisfactuur

De opmaak van een ziekenhuisfactuur is wettelijk bepaald. Het grootste deel van de kosten betaalt je ziekenfonds. Voor de kosten die het ziekenfonds niet vergoedt, kan je een aanvraag tot terugbetaling indienen bij je hospitalisatieverzekering.

Vragen, klachten of betalingsproblemen

Heb je vragen, klachten of betalingsproblemen? Contacteer dan de financiële dienst (debiteurenadministratie):

UZA
Debiteurenadministratie
Drie Eikenstraat 655
2650 Edegem

Telefoon: +32 (0)3 821 31 28 (op werkdagen van 9 tot 12 uur). 
E-mail: facturen [at] uza [dot] be