De factuur in je brievenbus
Ongeveer 2 maanden na je raadpleging of onderzoek ontvang je de factuur in je brievenbus. De betaling van je factuur dient te gebeuren binnen 30 dagen na ontvangst. Heb je vragen of heb je betalingsproblemen? Contacteer dan de dienst debiteurenadministratie op het nummer +32 (0)3 821 31 28 (op werkdagen van 9 tot 12 uur).
Financiële regeling
Als je lid bent van een Belgische mutualiteit wordt een gewone raadpleging, een behandeling bij de kinesist of een preventieve tandverzorging volledig aan jou gefactureerd (en dus niet rechtstreeks aan je ziekenfonds zoals normaal met de derdebetalersregeling het geval is bij hospitalisatie). Je ontvangt samen met je factuur een ‘getuigschrift voor verstrekte hulp – Model D’ (groen attest). Met dit attest kan je bij je ziekenfonds de wettelijke tegemoetkoming bekomen zodat je alleen het remgeld betaalt.
- Wat als je geen lid bent van een Belgische mutualiteit?
- Wat bij een arbeidsongeval of als je bij het OCMW bent aangesloten?
Opgelet. Niet- geannuleerde afspraken voor raadplegingen kunnen worden aangerekend aan 22,40 euro. Niet nagekomen afspraken voor daghospitalisaties en slaaplabo’s kunnen worden aangerekend aan 56 euro.
Conventionering
Conventionering: alle artsen in het UZA zijn geconventioneerd voor de prestaties die vallen binnen de RIZIV-nomenclatuur. De nomenclatuur van de geneeskundige verstrekkingen is een gecodeerde lijst met de geneeskundige verstrekkingen die de ziekteverzekering (verzekering voor geneeskundige verzorging) geheel of gedeeltelijk vergoedt. Met andere woorden: voor prestaties die binnen de RIZIV-nomenclatuur vallen, betaal je alleen je persoonlijk aandeel (remgeld). Dit is het verschil tussen het bedrag dat het ziekenfonds terugbetaalt en het tarief dat de arts mag vragen.
Heb je financiële vragen, problemen of klachten?
Heb je vragen, klachten* of betalingsproblemen bij je factuur? Contacteer dan de financiële dienst (debiteurenadministratie):
UZADebiteurenadministratie
Drie Eikenstraat 655
2650 Edegem
Telefoon: +32 (0)3 821 31 28 (op werkdagen van 9 tot 12 uur).
E-mail: facturen [at] uza [dot] be
*uiterlijk 8 dagen na ontvangst (schriftelijk of via e-mail met vermelding van factuurnummer en omschrijving van de klacht)