Doof of slechthorend? Wij verstaan mekaar!

Doof of slechthorend? Wij verstaan mekaar!

Datum: 
07/10/2020

In deze coronatijden is en blijft het dragen van een mondmasker belangrijk, net zoals het respecteren van social distancing. Maar die maatregelen maken het mensen met gehoorverlies wel moeilijker om goed te verstaan wat gezegd wordt. Ben je patiënt in het UZA en slechthorend? Maak je voortaan kenbaar in het UZA met de 'wij verstaan mekaar'-button zodat wij duidelijker met jou kunnen communiceren. Vraag je button aan het onthaal.

Ongeveer 1 op de 10 Belgen heeft gehoorverlies. Zij ‘verstaan’ gesproken taal vaak niet alleen door te luisteren, maar ook door goed naar de spreker te kijken. De lipbewegingen, de gezichtsuitdrukking, de gebaren, de hele lichaamstaal verschaffen veel extra informatie. Dit noemen we ook wel ‘spraakafzien’. Met de huidige maatregelen rond het dragen van een mondmasker en minstens 1,5 meter social distancing, wordt dit spraakafzien enorm bemoeilijkt. Hierdoor kunnen slechthorenden niet altijd adequaat communiceren, wat leidt tot misverstanden, frustratie en isolatie van de patiënt.

De dienst neus-, keel- oorziekten heeft alvast enkele eenvoudige aanpassingen doorgevoerd om het spraakafzien niet te hinderen. Zo dragen ze waar mogelijk doorzichtige gelaatsbescherming*, gebruiken ze plexischermen en bieden ze gehoorzorg van op afstand aan. Maar natuurlijk komen patiënten met gehoorverlies in het UZA niet alleen op consultatie op de dienst N.K.O. Het is belangrijk dat ze overal in het ziekenhuis duidelijk kunnen communiceren.

Met de campagne ‘Wij verstaan mekaar’ willen we hen daar graag bij helpen.

Maak je kenbaar: haal je button aan het onthaal

Ben je patiënt in het UZA en slechthorend? Maak je voortaan kenbaar in het UZA met de 'wij verstaan mekaar'-button. Door deze op te spelden maak je je gesprekspartner duidelijk dat je slechthorend bent. Vraag je button aan het onthaal.

Wanneer het voor je gesprekspartner duidelijk is dat je niet goed hoort, kan hij of zij daar extra rekening mee houden. Ontdek op Maguza.be enkele eenvoudige tips voor jou en je gesprekspartner

Hoorhulpmiddelenkit en gebarentolk

Wist je ook dat je tijdens je bezoek aan het UZA een hoorhulpmiddelenkit kan verkrijgen en een beroep kan doen op een gebarentolk?

Hoorhulpkit

Opgenomen patiënten kunnen tijdens hun verblijf hoorhulpmiddelen lenen voor tv, telefoon en wekker aan het onthaal van de dienst NKO.

Nood aan een gebarentolk?

Voor info met betrekking tot een gebarentolk kan je contact opnemen met de dienst patiëntenbegeleiding.

 

Blijf op de hoogte van nieuws in het UZA via Twitter @uzanieuws en Facebook