Coronavirus COVID-19

Informatie voor UZA-patiënten en bezoekers | Reserveer hier een afspraak voor een PCR-test
Meer details Meer details

Voedingsadvies: gezond zwanger

Gezonde en evenwichtige voeding tijdens de zwangerschap is extra belangrijk. Je levert niet alleen zelf heel wat inspanning, je lichaam moet ook de juiste bouwstoffen leveren voor de groei van je kindje.

De actieve voedingsdriehoek

De actieve voedingsdriehoek is het perfecte uitgangspunt voor een gezonde en gevarieerde voeding. Dit model is gebaseerd op drie principes: een evenwichtige voeding, voldoende afwisseling en gematigdheid. Eet in verhouding meer uit de grote vakken en minder uit de kleine. Hierdoor krijg je de nodige voedingsstoffen binnen, wat goed is voor jouw gezondheid en die van je baby.

 

Algemeen voedingsadvies

De moederkoek (placenta) regelt het vervoer van voedingsstoffen van moeder naar baby. Ze kan ook schadelijke stoffen doorlaten. Eet dus gezond en gevarieerd en probeer maximum 10 tot 15 kg aan te komen.

  • Drank: drink min. 1.5 l per dag (bij voorkeur water). Drink max. 2 tot 3 cafeïne-houdende dranken per dag (koffie, energiedranken...). Vermijd alcohol. 
  • Graanproducten: kies voor bruin brood, volkoren ontbijtgranen, volkoren pasta en volkoren rijst, aardappelen.
  • Fruit: eet 2 tot 3 stuks per dag met voldoende variatie. 
  • Groenten: eet 200 gram warme groenten per dag aangevuld met rauwkost. 
  • Melkproducten en calciumverrijkte sojaproducten: eet 4 porties per dag, bij voorkeur halfvol (melk, yoghurt, pudding) in combinatie met 1 tot 2 sneden kaas. 
  • Vlees (of vleesvervangers): eet + 100 gram per dag, bij voorkeur magere soorten. Ter afwisseling gebruikt u best wekelijks zowel magere als vette vis. 
  • Smeer- en bereidingsvet: spring zuinig om met boter, margarine en olie. 
  • Restgroep: af en toe een koekje, gebak, een snoepje of wat chocola kan zeker, maar is niet noodzakelijk. Gebruik niet te veel suiker en zoetigheden. Zoetstoffen (tafelzoetstof, light- of zero-frisdranken) zijn veilig en kunnen suiker vervangen. 
     

Risicoziekten i.v.m. voeding tijdens de zwangerschap

Met een goede voedselhygiëne tijdens de zwangerschap kan je (voedsel)infecties voorkomen. Was je handen voor je eet of voedsel klaarmaakt, en let op met vlees, vis, eieren en rauwkost. Hou rekening met de volgende adviezen:

Salmonella

De Salmonella-bacterie kan maag- en darmproblemen en vroegtijdige samentrek­kingen van de baarmoeder veroorzaken bij zwangere vrouwen. Eet best geen rauwe eieren of onvoldoende gekookte schaal- en schelpdieren.

Toxoplasmose

De infectieziekte toxoplasmose of ‘kattenziekte’ tijdens de zwangerschap kan aan­geboren afwijkingen veroorzaken bij de baby. Maakte je de ziekte al door voor je zwangerschap, dan ben je immuun en dus beschermd. Een bloedonderzoek kan dit uitwijzen. Loop je risico of weet je het niet zeker, neem dan de volgende maatregelen:

  • Eet geen rauw vlees (bv. filet américain).
  • Vermijd rauwe eieren (bv. tiramisu, chocomousse, zelfgemaakte mayonaise, puree).
  • Goed gekookt, doorbakken of gerookt vlees en charcuterie is geen probleem.
  • Was groenten, fruit en verse kruiden grondig.
  • Contact met katten mag, maar was goed uw handen, zeker voor u voedsel aanraakt. Maak de kattenbak niet zelf schoon of draag handschoenen.
  • Draag handschoenen als u in de tuin werkt.

Als u antistoffen hebt en beschermd bent, moet u deze maatregelen niet nemen.

Listeriose

Besmetting met de listeria-bacterie tijdens de zwangerschap kan aangeboren infecties bij de baby en vroeggeboorte veroorzaken.

  • Eet gerookte vis (zalm, makreel) ruim voor de houdbaarheidsdatum.
  • Vermijd rauwe vis (sushi, oesters) en rauw of ondoorbakken vlees.
  • Mijd rauwe melk en kaas op basis van rauwe melk (controleer de verpakking)
  • Vermijd Franse schimmel-kazen, huisgemaakte paté en niet-gepasteuriseerde melk.
  • Was rauwkost grondig.

Voedingstips tegen zwangerschapskwaaltjes

Zwangere vrouwen hebben soms last van bepaalde ongemakken. Enkele voedingstips om ze te voorkomen.

Tips tegen misselijkheid

  • Eet bij ochtendmisselijkheid een droge cracker voor het opstaan.
  • Drink voldoende water tussen de maaltijden (vooral bij braken).
  • Neem kleine en frequente maaltijden.
  • Vermijd vetrijke voeding, sterke kruiden en voeding met een sterke geur (vis, koffie...).

Tips tegen constipatie (obstipatie of verstopping)

  • Begin de dag met een gezond ontbijt.
  • Drink voldoende water (1.5 – 2 liter/dag).
  • Kies voor vezelrijke voeding: volle graanproducten (bruin/volkorenbrood, volle rijst, volkoren deegwaren, muesli, volkoren ontbijtgranen...), groenten, vers en gedroogd fruit, aardappelen...
  • Beweeg voldoende.

Tips tegen brandend maagzuur

  • Eet rustig en kauw goed.
  • Drink geen koolzuurhoudende dranken (bruiswater, cola, limonade…).
  • Neem kleine en frequente maaltijden.
  • Vermijd vetrijk en scherp gekruid voedsel, sap van citrusvruchten en cafeïne-houdende dranken (koffie, cola...), chocolade, chocomelk, pepermunt.
  • Plaats extra kussens onder het hoofdeinde van het bed.

 

Laatst aangepast: 08 juni 2022
Auteur(s): Team gynaecologie