Cognitieve gedragstherapie bij slaapstoornissen

Beter slapen kan u leren

Met cognitieve gedragstherapie kunnen uw in- en doorslaapstoornissen doeltreffend behandeld worden. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze groepstherapievorm tot de beste en meest langdurige resultaten leidt.

CBTI staat voor Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia. Het centrale uitgangspunt van cognitieve gedragstherapie is dat uw gedachten, gevoelens en gedrag met elkaar verbonden zijn en deze uw in- en doorslaapproblemen wederzijds beïnvloeden en versterken.

Hoe verloopt cognitieve gedragstherapie?

Samen met de therapeut bekijken we eerst uw slaapwaakschema en de impact van slaapproblemen op uw functioneren.

Daarna gaan we in groep na hoe we naar een betere slaapkwaliteit kunnen streven. Dit gebeurt door het gedrag in reactie op de slaapproblemen onder de loep te nemen. Ook ideeën of vragen over slaaptekort en -problemen komen tijdens de groepssessies aan bod.

In een volgende fase van de therapie verschuift het accent naar het bijschaven van de kennis rond slaap en slaapproblemen en het aanleren van nieuwe gedragingen. Tijdens deze psycho-educatie geeft de therapeut voorlichting over de gevolgen van slaaptekort en wordt de doeltreffendheid nagegaan van de verschillende gedragsmaatregelen om slaapproblemen te bestrijden.

De gedragsmaatregelen worden niet alleen theoretisch toegelicht maar ook uitgebreid getest. Bedoeling is na te gaan wie met welke maatregelen het meest gebaat is. Tijdens de therapie wordt het slaap-waakpatroon van de deelnemers continu opgevolgd en besproken zodat een verbetering van de slaapklachten naar de laatste sessies toe duidelijk wordt.

Lees de brochure over cognitieve gedragstherapie voor slapeloosheid (CBTI)

Deze informatie werd laatst aangepast op woensdag 18 september 2019 - 08:09
Auteur(s): Team