Coronavirus COVID-19

Informatie voor UZA-patiënten en bezoekers | Reserveer hier een afspraak voor een PCR-test
Meer details Meer details

Cognitieve gedragstherapie bij slaapstoornissen

Wat is chronische slapeloosheid?

Bij chronische slapeloosheid heb je moeilijkheden met in- en/of doorslapen, en/of vroegtijdig ontwaken en dit minimum drie keer per week, langer dan drie maanden.

Naast het slecht slapen zijn er klachten over het functioneren overdag : vermoeidheid, concentratieproblemen, somberheid, prikkelbaarheid, ….

Beter slapen kan je leren

Met cognitieve gedragstherapie kunnen we je in- en/of doorslaapstoornissen, en/of vroegtijdig ontwaken doeltreffend behandelen. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze therapievorm tot de beste en meest langdurige resultaten leidt.

CGTI staat voor Cognitieve GedragsTherapie voor Insomnie. Het centrale uitgangspunt van cognitieve gedragstherapie is dat je gedachten, gevoelens en gedrag elkaar wederzijds beïnvloeden.

Hoe verloopt cognitieve gedragstherapie?

Actieve medewerking en motivatie is noodzakelijk tijdens de training. Er is steeds ruimte voor feedback.

Intakegesprek

Bij het eerste verkennend gesprek, gaat de therapeut met je na of de cognitieve gedragstherapie in groep de meest geschikte aanpak is voor jou, afhankelijk van de aard van je slaapprobleem en mogelijkheden.

Wat zijn slaap en slapeloosheid?

Je krijgt wetenschappelijk onderbouwde informatie over slaap en slapeloosheid, en het slaapwaakpatroon wordt in kaart gebracht door een slaapwaakschema. 

Gedragsverandering

Op basis van het slaapwaakschema sturen we je slaapgedrag bij. We motiveren betere slaapgewoonten te gebruiken. 

Kennismaken met relaxatie

Oefeningen ter bevordering van lichamelijke en geestelijke rust.

Aan de slag met gedachten

Gedachten worden uitgedaagd en vervangen door meer helpende gedachten die je slaap kunnen bevorderen.

Je leert omgaan met piekeren. 

Tussentijdse evaluatie

Na 6 sessies ga je een periode zelf aan de slag met de adviezen. We blikken terug op de afgelopen sessies en helpen je bij de verdere aanpak. 

Hervalpreventie

Welke factoren zijn een risico om te hervallen? Wat zal je dan doen? 

Laatst aangepast: 07 januari 2022