Raadplegingen

In het UZA kan je terecht voor een brede waaier aan gespecialiseerde behandelingen. Kom je binnenkort op consultatie? 

Om het je zo gemakkelijk mogelijk te maken, zetten we alle praktische informatie voor jou op een rijtje.

Aanmelden en inschrijven

Vanaf donderdag 04/07/2024 verandert ons aanmeldproces

Kom je vanaf donderdag 4 juli als patiënt naar het UZA? Dan doorloop je een nieuwe, vereenvoudigde manier van aanmelden. Lees hieronder de stappen die je volgt:

  1. Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA.
  2. Passeer bij aankomst eerst langs één van de aanmeldkiosken in de centrale inkomhal of in de inkomhal van het moeder- en kindcentrum.
  3. Beantwoord alle vragen op de kiosk en neem je ticket.
  4. Je ticket geeft je verdere instructies: ofwel kan je meteen doorlopen naar de afdeling waar je een afspraak hebt, ofwel passeer je nog langs de centrale balie om je inschrijving te vervolledigen. Hou je ticket steeds bij tijdens je bezoek aan het UZA.
Tot die tijd volg je als patiënt onderstaande aanmeldprocedure. 
 

Hoe meld ik me aan voor mijn raadpleging? 

Als je in het UZA aankomt, moet je je eerst aanmelden en inschrijven. Waar je je aanmeldt, hangt af van jouw specifieke situatie. Volg steeds de informatie die op je afspraakbevestiging staat. 

Meld je rechtstreeks aan bij de dienst waar je een afspraak hebt als:

  • je al eerder als patiënt in het UZA kwam
  • je aangesloten én in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
  • je een afspraak hebt op de afdeling NMR, preoperatieve onderzoeken of radiotherapie
     

Je kan meteen doorlopen naar de route vermeld op je afspraakbevestiging. Aangekomen op de juiste dienst meld je je aan bij de balie en neem je plaats in de wachtzaal. 

Meld je aan bij de centrale inschrijvingen aan de inschrijfzuil (links van de wachtzaal in de inkomhal) als:

  • Je voor het oncologisch en hematologisch dagcentrum (route 105) komt
  • je voor het eerst als patiënt in het UZA komt
  • je niet aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
  • je komt voor een arbeidsongeval, expertise, studie of als donor
  • een OCMW of andere instantie instaat voor betaling van de kosten
     

Neem een ticket aan de infokiosk en neem plaats in de wachtzaal. Wacht tot je nummer op het scherm verschijnt en meld je aan bij de inschrijfbalie.

Inschrijvingsdesk

Wat gebeurt er bij de aanmelding?

Voor administratieve en medische doeleinden is het belangrijk dat je gegevens volledig en juist worden geregistreerd. Daarom controleren we je gegevens aan de hand van de elektronische identiteitskaart (eID), Kids-ID of ISI+-kaart. Die kaart bevat de officiële naam en adresgegevens. Er zal je ook gevraagd worden naar je telefoonnummer en huisarts.

Neem steeds je eID, KidsID of ISI+-kaart mee naar het UZA

Dat is belangrijk, want alleen op die manier kunnen we de derdebetalersregeling toepassen. Daarbij betaal je alleen jouw deel van de kosten aan de zorgverlener (remgeld) en worden andere kosten rechtstreeks door je ziekenfonds vergoed. Heb je vanaf 01/01/2025 je eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.

Waarborg  

In een aantal gevallen moet je een waarborg (voorschot) van 50 euro betalen:

  • als je niet bent aangesloten of niet in regel bent bij een Belgisch ziekenfonds
  • als je geen adres in België of in het buitenland heeft
  • als een OCMW of andere instantie instaat voor de betaling van de kosten, maar je geen geldige betalingsgarantie kunt voorleggen
  • als je achterstallige onbetaalde facturen hebt
Heb je vanaf 01/05/2025 je eID, KidsID of ISI+-kaart niet bij in het ziekenhuis? Dan betaal je steeds een voorschot voor medische verstrekking. Zonder het inlezen van je eID, ISI+-kaart of KidsID, laat de regelgeving een derdebetalersregeling niet meer toe.

Identificatie tijdens je raadpleging

Tijdens je raadpleging vragen onze zorgverleners regelmatig je naam, voornaam en geboortedatum. Dit is nodig om je veilige en kwaliteitsvolle zorg te bieden. Een correcte patiëntidentificatie is erg belangrijk. Onze medewerkers moeten immers weten wie je bent om je juist te kunnen behandelen. Als zij dit niet vragen voor je een behandeling of onderzoek ondergaat, aarzel dan niet om hen hierop te wijzen.

Laatst aangepast: 22 Mei 2024
Auteur(s):