Een woordje uitleg over de factuur die u ontvangt en over de kosten.
Hoe gebeurt de facturatie bij patiënten die niet zijn aangesloten bij een Belgisch ziekenfonds?
Het UZA heeft met heel wat Nederlandse zorgverzekeraars een contract afgesloten zodat de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar terechtkomt. Soms voor de volledige zorg, soms slechts voor bepaalde behandelingen.
Contacteer vóór je ziekenhuisopname altijd je zorgverzekeraar. Die moet toestemming geven voor zorg in het buitenland, anders bestaat de kans dat je de factuur zelf moet betalen.
Vraag bij je zorgverzekeraar vóór behandeling of opname een garantieverklaring of formulier E112:
In geval van dringende opname of ambulante zorgen moet je je Europese Ziekteverzekeringskaart voorleggen. De kosten worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend (conform internationale verdragen). Je ontvangt wel nog een factuur op je thuisadres voor je eigen aandeel. Nadien kan je eventueel via je zorgverzekering (een deel van) deze kosten recupereren.
Vóór je geplande opname of ambulante verzorging betaal je als voorschot het bedrag van de kostenraming van je opname of ambulante onderzoeken.
Bij een dringende opname zal het ziekenhuis een voorschot aanrekenen of de medische zorgen beperken tot de meest dringende zorgen.