Een woordje uitleg over de factuur die u ontvangt en over de kosten.
Hoe gebeurt de facturatie bij patiënten die niet zijn aangesloten bij een Belgisch ziekenfonds?
Het UZA heeft met heel wat Nederlandse zorgverzekeraars een contract afgesloten zodat de factuur rechtstreeks bij de zorgverzekeraar terechtkomt. Soms voor de volledige zorg, soms slechts voor bepaalde behandelingen.
Contacteer vóór uw ziekenhuisopname altijd uw zorgverzekeraar. Die moet toestemming geven voor zorg in het buitenland, anders bestaat de kans dat u de factuur zelf moet betalen.
Vraag bij uw zorgverzekeraar vóór behandeling of opname een garantieverklaring of formulier E112:
In geval van dringende opname of ambulante zorgen moet u uw Europese Ziekteverzekeringskaart voorleggen. De kosten worden rechtstreeks met een Belgisch ziekenfonds verrekend (conform internationale verdragen). U ontvangt wel nog een factuur op uw thuisadres voor uw eigen aandeel. Nadien kunt u eventueel via uw zorgverzekering (een deel van) deze kosten recupereren.
Vóór uw geplande opname of ambulante verzorging betaalt u als voorschot het bedrag van de kostenraming van uw opname of ambulante onderzoeken.
Bij een dringende opname zal het ziekenhuis een voorschot aanrekenen of de medische zorgen beperken tot de meest dringende zorgen.