Coronavirus COVID-19

Informatie voor patiënten en bezoekers
Meer details Meer details

Hittegolf in ons land: zo bescherm je jezelf en anderen

Hittegolf in ons land: zo bescherm je jezelf en anderen

Datum: 
23/07/2019

‘Keep it koel!’ Deze week krijgen we tropische temperaturen tot wel 40°C. Hoe bescherm je jezelf tegen de zon? En waar zoek je afkoeling? De Vlaamse overheid geeft in haar Warmteactieplan enkele tips om zorg te dragen voor jezelf en anderen tijdens het warme weer.

Kledij

  • Draag lichte, loszittende en lichtgekleurde kledij.
  • Draag een hoofddeksel en een zonnebril.

Huid

  • Smeer jezelf regelmatig in met zonnecrème.
  • Vermijd langdurige blootstelling aan de zon en blijf zo veel mogelijk in de schaduw.

Afkoeling

  • Zoek schaduw of koele plekken op (park, bibliotheek…).
  • Neem een lauwe douche, een voetbad of een frisse duik in een zwembad.

Huis

  • Hou je ramen en deuren overdag dicht.
  • Verlucht als het buiten koeler is dan binnen.
  • Benut je zonnewering (rolluiken, luifels, gordijnen…) optimaal.
  • Gebruik een ventilator.
  • Beperk het gebruik van apparaten die warmte produceren (fornuis, oven, computer…)
  • Creëer extra schaduw door het aanplanten van groen, luifels…
  • Plaats extra isolatie.
  • Als je huis niet voldoende gekoeld kan worden, ga dan naar een park, de bibliotheek, een overdekt koopcentrum…

Drinken en eten

  • Drink dagelijks minstens 1,5 liter in rust.
  • Drink regelmatig en vóór je dorst hebt.
  • Kleurt je urine donker of plas je minder dan gewoonlijk? Dan drink je te weinig.
  • Vermijd alcohol en gesuikerde dranken.
  • Eet lichte maaltijden die makkelijk te verteren zijn, dat vraagt minder energie van je lichaam.
  • Eet voldoende groenten en fruit. Dit zijn extra vitaminen voor je lichaam.

Sport en inspanning

  • Stel (zware) fysieke inspanningen uit tot de koelere momenten van de dag (’s morgens of ’s avonds).
  • Neem voldoende water mee. Nuttig ook isotone dranken met extra zouten en mineralen (zoals sportdrank).
  • Hou je gezondheidstoestand in het oog en doe rustiger aan wanneer nodig.
  • Train indoor of zoek schaduwrijke plekken op.

Zorg voor anderen: extra aandacht voor ouderen, kinderen en chronisch zieken

  • Zorg je voor anderen? Ga wat vaker langs en zorg voor een vervanger als je met vakantie gaat.
  • Ken je alleenstaande senioren of zieken? Of vermoed je dat er in je straat hulpbehoevende mensen wonen? Ga op warme dagen eens kijken of ze zich goed voelen en of ze voldoende drinken. Misschien hebben ze wat boodschappen (fruit,drinkwater, verse groenten) nodig?  
     

Kinderen en ouderen

Kinderen en ouderen zijn erg kwetsbaar tijdens warme dagen. Zij verdienen extra aandacht en zorg. Wat kan jij doen? Je leest het hier.

Chronisch zieken

Als je aan een chronisch ziekte leidt, ben je gevoeliger voor gezondheidsproblemen op erg warme dagen. Zeker wanneer je medicatie neemt. Wees dus extra voorzichtig en laat voor je zorgen. Lees hier meer tips.  

Huisdieren

Ook dieren kunnen het te warm krijgen tijdens warme dagen. Zorg je voor dieren? Met deze tips kan je je dier helpen de hitte te trotseren.

Hulp inroepen

  • Voel je je niet lekker op een heel warme dag? Drink meteen meer water, zoek een koele plek op en rust een beetje uit. Bel bij twijfel onmiddellijk je arts.
  • Reageert iemand abnormaal op de warmte (verwardheid, kortademigheid, snelle hartslag)? Waarschuw onmiddellijk de medische spoeddienst (112) en volg hun instructies op. Koel de persoon zo goed mogelijk af.


Verdere tips vind je op warmedagen.be. Bel bij een hitteslag naar 112!

Blijf op de hoogte van nieuws in het UZA via Twitter @uzanieuws en Facebook