Coronavirus COVID-19

Informatie voor patiënten en bezoekers
Meer details Meer details

(Dag)opname in het UZA

(Dag)opname in het UZA

Sinds 4 mei zijn we terug opgestart met de gewone consultaties, opnames en ingrepen. Dit gebeurt geleidelijk en we geven hierbij voorrang aan dringende en noodzakelijke zorg. 

Je behandelend arts maakt nauwkeurig de inschatting of: 

  • je opname kan doorgaan;
  • je opname uitgesteld kan worden. 

We brengen je telefonisch op de hoogte als je opname wordt uitgesteld. Ook als je opname doorgaat, nemen we telefonisch contact met je op in verband met de thuisscreening. Lees er hieronder meer over.

Werd je opname de afgelopen weken uitgesteld? Dan nemen we zelf contact met je op om een nieuwe afspraak in te plannen.

Je hoeft zelf geen telefonisch contact met ons op te nemen. 

Voorzorgsmaatregelen

Om je opname op een veilige manier te laten verlopen, nemen we extra voorzorgsmaatregelen. Lees deze goed door voor je naar het UZA komt.

Thuisscreening

Elke patiënt die wordt opgenomen, wordt vooraf gescreend op COVID-19. 

Wat betekent dit voor jou?

We bellen je drie dagen voor je opname persoonlijk op, overlopen enkele vragen en bekijken samen met jou of:

  • de screening bij jou thuis kan gebeuren;
  • de screening in de screeningseenheid van het UZA doorgaat.

De screening gebeurt één of twee dagen voor je opname.

  • Bij een negatief resultaat (je hebt geen COVID-19) bellen we je niet op en meld je je de dag van je opname gewoon aan bij de check-in aan de hoofdingang van het UZA. Je ontvangt hiervoor vooraf een QR-code via mail.
  • Bij een positief resultaat (je hebt COVID-19) neemt je behandelend arts persoonlijk contact met je op om je verdere traject te bespreken.
 

Check je thuis online in via UZA@Home

Voor je opname check je je vooraf in via UZA@home, het patiëntenportaal van het UZA.

Je ontvangt twee dagen voor je opname van ons een sms met een unieke boxcode. Gebruik deze code om je aan te melden op UZA@home. Door je online in te checken, voorkom je wachtrijen en stroom je vlot door om je aan te melden voor je opname. Je werkt zo ook mee aan de veiligheid van jezelf, onze medewerkers en andere patiënten.

Ontdek hier hoe je online kan inchecken.

Naar het UZA

  • Kom tijdig, maar ook niet té lang op voorhand. 30 tot 45 minuten voor je uur van opname is voldoende. Zo geraak je vlot door de check-in en kunnen we voldoende fysieke afstand garanderen.
  • Kom alleen of met maximaal 1 begeleider indien noodzakelijk (liefst een gezinslid of iemand uit je vaste omgeving). Kinderen kunnen begeleid worden door één ouder. 
  • Heb je zelf een masker? Draag dit dan wanneer je naar het UZA komt. Zo stroom je vlotter door. Heb je er geen, dan kan je er bij je aankomst een van het UZA lenen.
  • Breng een actueel medicatieschema mee naar het UZA. Zeker in deze bijzondere periode is een volledig en correct overzicht van je thuismedicatie van belang.

Op deze pagina vind je een wegbeschrijving en meer informatie over de parking

Kom je met het openbaar vervoer? Check dan zeker de website van De Lijn voor de te nemen voorzorgen en de (aangepaste) dienstregeling van je bus- of tramlijn. 

Aankomst bij het UZA

Je passeert eerst langs de check-in aan de hoofdingang van het UZA (volg de signalisatie).
 
  
 
Hier ontsmet je je handen en leen je een mondmasker indien je er zelf geen hebt.
 
Hou je QR-code bij de hand om vlot door de check-in te geraken. 
 

In het UZA

Vervolg je route via de wegbewijzering. 

Belangrijk:

  • Draag gedurende je bezoek je mondmasker over je mond en neus. 
  • Houd steeds 1,5 meter afstand
  • Je kan max. met twee personen in de lift.
  • Respecteer de handhygiëne. Was en ontsmet je handen, er is handalcohol beschikbaar. 
  • Geef geen hand, maar begroet elkaar op een originele manier. 
  • Neem enkel plaats op de daarvoor voorziene stoelen. 
  • Volg de instructies van onze medewerkers goed op.

Bezoek

Momenteel is er slechts beperkt bezoek in het UZA mogelijk. Lees hier het volledige bezoekbeleid na.

Restaurant en winkels

De cafetaria en broodjesbar vooraan in de inkomhal zijn gesloten. De Shop&Go Delhaize en giftshop zijn wel geopend. In de giftshop kan je koffie en koffiekoeken verkrijgen. 

Je kan in de Shop&Go Delhaize en giftshop tijdelijk enkel met een betaalkaart afrekenen, niet cash.

Om lange wachtrijen te vermijden, zetten we extra medewerkers in. Houd steeds voldoende afstand in de rij.

Tijdelijke openingsuren:

  • Shop&Go Delhaize: weekdagen van 8:30 tot 20:00 uur, weekend van 12:00 tot 18:00 uur
  • Giftshop: weekdagen van 09:00 tot 16:00, weekend gesloten
  • Cafetaria: gesloten
  • Broodjesbar: gesloten