Coronavirus COVID-19

Informatie voor UZA-patiënten en bezoekers | Reserveer hier een afspraak voor een PCR-test
Meer details Meer details

Bezoekers en begeleiders in het UZA

Bezoekers en begeleiders in het UZA

Bezoekers- en begeleidersregeling

Bezoekers

Elke opgenomen patiënt kan twee vaste bezoekers ontvangen vanaf de eerste dag. Bij patiënten met corona is één vaste bezoeker per dag mogelijk, echter steeds in overleg met de behandelend arts en/of verpleegkundigen van de dienst.

Praktische regelingen

  • Registreer steeds vooraf je bezoekmoment. Zo werk je mee aan ieders veiligheid. Je kan je bezoek tot één dag vooruit boeken. Vraag eventueel hulp aan een vriend(in) of familielid. Lukt het online registreren niet? Spreek dan ter plaatse een onthaalmedewerker aan om je te registreren.
     
  • Er mag één kind (< 16 jaar) mee op bezoek bij zijn ouder of voogd onder begeleiding van de vaste bezoeker. Kinderen hoeven zich niet vooraf online te registeren, maar doen dat ter plaatse aan de kiosken in de inkomhal.
     
  • Bezoekuren: bezoek is welkom op weekdagen tussen 16u00 en 19u00 en in het weekend/feest- en brugdagen tussen 15u00 en 19u00.

Voor sommige patiënten en afdelingen geldt een afwijkende bezoekregeling: lees de uitzonderingen hier na.

Begeleiders

  • Patiënten die op consultatie komen mogen max. één begeleider meenemen. Tijdens het wachten kunnen begeleiders plaatsnemen in onze lounge (-1) of de Zuidrand ontdekken. Zo houden we steeds voldoende ruimte vrij in onze wachtzalen.
     
  • Kom je voor een (dag)opname? Dan kan indien nodig één begeleider mee tot aan de verpleegafdeling of dienst waar je een afspraak hebt. Nadien vragen we je gezelschap wel om terug naar huis te gaan.
     
  • Op spoedgevallen is bij volwassenen één begeleider toegestaan, bij kinderen twee. 

 

Bereid je bezoek aan het UZA goed voor

Registreer vooraf je bezoek

Plan je een bezoek aan je opgenomen partner, vriend(in) of familielid? Dan reserveer je steeds vooraf je bezoek. Hoe je dat doet, lees je hieronder.

  1. Je partner, vriend(in) of familielid draagt een identificatiearmbandje met een unieke code van 11 cijfers (eerste twee cijfers zijn 21 of 22). Deze code heb je nodig om je bezoek te registreren. Kan je naaste zijn/haar opnamenummer niet doorgeven? Neem dan contact op met de afdeling waar je naaste is opgenomen.
     

  2. Ga naar https://checkinonline.uza.be om je bezoek te registreren. 
     
  3. Vul het formulier volledig in (opnamenummer en persoonlijke gegevens) en kies de gewenste bezoekdatum. Je kan tot 1 dag vooruit boeken. 
     
  4. Beantwoord enkele korte vragen rond je gezondheidstoestand en dien het formulier in. 
     
  5. We verwerken je gegevens en gaan na of je aangevraagde bezoek mogelijk is.
      
  6. Als je aanvraag is goedgekeurd, krijg je via mail een bevestiging met QR-code. Breng deze (geprint of op smartphone) en je e-ID mee op de dag van je bezoek en toon ze aan de onthaalmedewerker bij de toegangscontrole.
     
  7. De code die je ontvangt is enkel geldig voor de gekozen datum. Als je op een andere dag opnieuw op bezoek komt, moet je je opnieuw online registreren en ontvang je een nieuwe code.

Enkele afspraken

  • Je komt als bezoeker/begeleider binnen via de hoofdingang van het UZA en passeert hier de check-in met toegangscontrole.
     
  • Draag je eigen mondmasker als je op bezoek komt (verplicht vanaf 12 jaar en aanbevolen vanaf 6 jaar) en hou je masker op zowel in als rond het UZA. Ook de patiënt draagt een mondmasker. Uitzondering: personen met een beperking die door hun beperking geen mondmasker kunnen dragen.
     
  • Hou steeds 1,5 meter afstand van anderen.
     
  • Ontsmet regelmatig je handen, zeker bij het binnenkomen en het verlaten van de kamer. 
     
  • Maak geen gebruik van het toilet in de kamer, maar gebruik een openbaar toilet in het ziekenhuis (bv. inkomhal). 

Belangrijk:

  • Heb je zelf het coronavirus doorgemaakt in de afgelopen 14 dagen? 
  • en/of was je de afgelopen 14 dagen in een risicogebied?
  • en/of kwam je in contact met een (potentiële) COVID-19-patiënt?
  • en/of voel je je ziek?
     

Stel je bezoek aan het UZA dan uit om jezelf, je naaste(n) en anderen te beschermen. 

Afwijkende bezoekregeling

Materniteit

  • Partner of (vaste) vertrouwenspersoon is doorlopend welkom. Hij/zij ontvangt een toelatingsattest van de dienst en hoeft zich niet online te registreren.
  • Broers en zussen van het pasgeboren kindje zijn onder begeleiding van de partner of vertrouwenspersoon ook doorlopend welkom.
  • Verder is er één andere vaste bezoeker (voor de volledige duur van opname) welkom tijdens de bezoekuren van 17u - 19u.

Kindergeneeskunde

  • Beide ouders/voogden zijn doorlopend welkom. Je ontvangt een toelatingsattest van de dienst en hoeft je bezoek niet online te registreren.
  • Broers en zussen (<16 jaar) kunnen tijdens de bezoekuren ook op bezoek komen onder begeleiding van hun ouder(s) of voogd(en).
  • Ander bezoek (zoals grootouders, vrienden) is momenteel niet mogelijk.

Neonatologie

  • Beide ouders/voogden doorlopend welkom. Indien maar 1 ouder/voogd aanwezig is, is een extra (vaste) vertrouwenspersoon doorlopend welkom. Je ontvangt een toelatingsattest van de dienst en hoeft je bezoek niet online te registreren.
  • Tijdens de bezoekuren:
    - kunnen broers en zussen (<16 jaar) ook op bezoek komen onder begeleiding van hun ouder(s) of voogd(en).
    - is één andere vaste bezoeker toegestaan.

Intensieve zorgen

  • Op intensieve zorgen voor volwassenen zijn er twee vaste bezoekers per dag welkom na (telefonische) afspraak met de verantwoordelijke verpleegkundige. In samenspraak met het behandelend team zijn uitzonderingen mogelijk.
  • Op intensieve zorgen voor kinderen (INZO4 / PICU) zijn beide ouders doorlopend welkom. Je hoeft je bezoek niet online te registreren, je ontvangt een toelatingsattest van de dienst. Broers, zussen en andere naasten kunnen momenteel niet op bezoek komen.

Urgent bezoek

Laatste momenten met je naaste & groeten

Waken en afscheid

  • Waken van één belangrijke naaste mogelijk.
  • Naast de algemene bezoekersregeling is een kort afscheidsbezoek van belangrijke naasten (partner, ouders, kinderen of in uitzonderlijke gevallen dichte vriend(in)) éénmalig toegelaten. Max. 2 personen tegelijk (uitzondering intensieve zorgen: 4 personen). Je ontvangt een toelatingsattest van de dienst en hoeft je niet online te registreren.

Groeten op verpleegeenheid en intensieve zorgen

Groeten op de verpleegeenheid/intensieve zorgen kan steeds in overleg met de betrokken afdeling en de behandelende arts (mogelijk tot 2 uur na overlijden).

  • Op verpleegeenheid: maximaal 2 personen tegelijk
  • Op intensieve zorgen: maximaal 4 personen tegelijk

Groeten in het mortuarium

Als nabestaande kan je, enkel na telefonische afspraak (+32 3 821 49 39), éénmaal in het mortuarium komen groeten op volgende momenten:

  • Maandag tot vrijdag: van 14 tot 17.30 uur
  • Zaterdag: van 9 tot 13.30 uur
  • Zon- en feestdagen: van 9 tot 12 uur
     
Je meldt je op de dag van je afspraak aan bij de balie in de inkomhal en wordt vanaf daar vergezeld door een mortuariummedewerker. Groeters worden in groepjes van maximaal 2 personen door het mortuariumpersoneel naar de groetruimte gebracht. Wachten gebeurt buiten het mortuarium in de centrale inkomhal. 


Blijf verbonden

Verbondenheid blijft essentieel, zeker tijdens deze periode waarin beperkt bezoek mogelijk is. Gelukkig zijn er veel manieren om met je naaste in contact te blijven en hem of haar een hart onder de riem te steken. Zo kan je elkaar bijvoorbeeld een virtueel bezoek brengen via Skype, FaceTime of dergelijke. 

Restaurant en winkels

Tijdelijke openingsuren:

  • Shop&Go Delhaize: weekdagen van 8:30 tot 20:00 uur, weekend van 12:00 tot 18:00 uur
  • Giftshop: weekdagen van 09:00 tot 16:00, weekend gesloten
  • Cafetaria: weekdagen van 08u30 tot 19u00, weekend en feestdagen van 12u00 tot 18u00 (max. per 4 aan tafel)
  • Broodjesbar (take-away): weekdagen van 8:30 tot 15:00 uur

 

Om lange wachtrijen te vermijden, zetten we extra medewerkers in. Houd steeds voldoende afstand in de rij. 

Laatst aangepast: 21 maart 2022
Auteur(s):