Medische kiosken staan voor doorbraak

Datum: 
07/09/2017
Bron: 
Trends

De dokter wordt niet overbodig

Het UZA was twee jaar geleden het eerste ziekenhuis waar de medische kiosk van BeWell een plaats kreeg. Nu staan de kiosken al in een tiental ziekenhuizen. Volgens Guy Hans, de medisch directeur van UZA, heeft de kiosk het verloop van de raadplegingen fundamenteel veranderd. “De gegevens zitten onmiddellijk in het medisch dossier en leveren meteen gespreksstof op tijdens de consultatie. Je kunt nu direct de bloeddruk en de gewichtsevolutie bespreken. De patiënt wordt zo een actieve partner. Gemiddeld komen onze patiënten een paar keer per jaar bij ons langs. Ze kunnen de evolutie meevolgen. Ze zijn zich bijvoorbeeld beter bewust van hun BMI. Het opent perspectieven in de primaire preventie.”

“Bovendien is er de tijdwinst. De meeste handelingen die de patiënt bij de kiosk uitvoert, zijn verplichte kost voor elke ambulante patiënt. Maar ze zijn arbeidsintensief. De metingen aan de kiosk vergen gemiddeld ruim drie minuten. Als een zorgverlener dat moet doen, ga je makkelijk naar 10 minuten. Op een groot aantal patiënten levert dat een fikse tijdbesparing op. De zorgverleners kunnen die tijd gebruiken om andere zaken te overlopen.”

“De dokter wordt in geen geval overbodig. Je moet nog altijd goed opletten dat je de juiste conclusies trekt uit de geautomatiseerde metingen. Eigenlijk krijgen artsen door de digitalisering gewoon meer informatie. Het geeft hun de kans patiënten beter op te volgen. Maar dat moeten ze dan ook doen, anders verliezen ze hun patiënten snel.”

Medische kiosken staan voor doorbraak

Nauwelijks een jaar nadat BeWell Innovations 1 miljoen heeft gesprokkeld bij PMV en Ark Angels Activator Fund, werkt het bedrijf aan een nieuwe kapitaalverhoging. Oprichter Joris Wille mikt op minstens 3 miljoen euro.

De komende maanden zijn cruciaal voor BeWell Innovations. De kmo uit Ranst profileert zich met een modulaire medische kiosk en een box voor de thuismonitoring van patiënten. BeWell werkt aan een nieuwe kapitaalronde. Bovendien sleepte het een contract met de Belgian Pain Society en het Riziv in de wacht voor het gebruik van zijn platform bij de opvolging van patiënten met een ingeplante neuromodulator. “Dat zijn zo’n 3000 patiënten in ons land”, zegt Joris Wille, de CEO van BeWell. “Als alles loopt zoals gepland, zullen de 104 pijncentra in België met ons platform werken.”

Piloot wordt ondernemer

BeWell heette vroeger Familyware. Dat ontstond elf jaar geleden als een nevenproject van Joris Wille. Hij was piloot, maar schreef op verzoek van zijn schoonvader in zijn vrije uren een softwarepakket om diabetes op te volgen. Dat werd verkocht onder de naam Goliath en kon ook het energieverbruik thuis opvolgen en worden ingezet voor financieel beheer.

Toen Wille zeven jaar geleden om medische redenen moest stoppen met vliegen, besloot hij zijn softwarebedrijf uit te bouwen. “Ik herschreef het businessplan en ging scheep met enkele bevriende businessangels”, zegt hij. “Intussen is ons plan al twee keer grondig bijgesteld. Door contracten met grote farmaspelers moesten we sneller gaan. We haalden vorig jaar 1 miljoen euro op. Toen kwamen PMW en Ark Angels Activator Fund aan boord.”

De eerste contracten die geld in het laatje brachten, waren samenwerkingen met Novo Nordisk en Roche om het softwareplatform te gebruiken voor studies. Maar de echte start van BeWell kwam er toen MSD wilde samenwerken voor een project in apotheken. Op verzoek van het farmabedrijf zette Wille in twintig apotheken een kiosk die medische metingen deed. Maar MSD stuitte op verzet bij de Orde van de Geneesheren en zette het project stop. “We zagen wel iets in het product en besloten de kiosken in ziekenhuizen te herpositioneren. We kregen de kans een proefproject te doen bij UZA. De resultaten waren spectaculair”, zegt Wille. Het ziekenhuis bestelde meerdere kiosken. Er staan er al vijf, en dat aantal moet de volgende twaalf maanden verdubbelen.

Automatisering

De medische kiosk van BeWell is een witte kubus met apparaten om vitale parameters als gewicht, bloeddruk, hartslag en temperatuur te meten. In sommige opstellingen is het mogelijk ook de glucose en de lipiden in een bloeddruppel te meten. Bovendien kan de patiënt via een aanraakscherm vragenlijsten invullen. Dat alles gebeurt na identificatie met de elektronische identiteitskaart. De metingen komen automatisch in het elektronisch patiëntendossier terecht.

“We zijn een soort koppelaar”, zegt Wille. “We maken de koppelingen met de weegschaal, de thermometer… en zorgen dat het allemaal gevalideerd en op de juiste plek terechtkomt in het computersysteem van het ziekenhuis.”

Zo’n 45.000 patiënten maakten in België al gebruik van de medische kiosk. Dat is al bij al beperkt. “Wij gebruiken enkel medisch erkende meettoestellen”, verklaart Wille. “Je zult onze kiosk dan ook nooit in de supermarkt zien staan. Onze metingen moeten altijd betrouwbaar zijn en horen thuis in een medische context, niet in het lifestylesegment.”

De medische kiosken van BeWell staan in een tiental ziekenhuizen, waaronder het UZ Leuven en het UZA in Edegem. “De kiosken in ons ziekenhuis betekenen in de eerste plaats tijdwinst”, zegt Guy Hans, medisch directeur van UZA. “Zo kunnen onze artsen meer tijd besteden aan de consultatie.”

Investeringsdruk

BeWell schrijft de jongste twee boekjaren vooral rode cijfers. “Dat is logisch”, vindt Wille. “We hebben mensen aangeworven omdat we sneller willen groeien. Dat kost nu eenmaal geld. Het was een van de redenen van de kapitaalverhoging in 2016 en het is ook de motivatie om begin 2018 een volgende ronde te organiseren.”

De medische kiosk kost 18.000 tot 20.000 euro. De universitaire ziekenhuizen hebben daar meestal budget voor, maar voor de kleinere ziekenhuizen biedt BeWell een huurcontract aan, dat na zes maanden kan worden omgezet in een aankoop. Dan wordt de huur afgetrokken van de aankoopprijs. Een derde verkoopmodel is pay per use . “Dat is drempelverlagend, maar vergt grote investeringen van ons”, zegt Wille. “Pas na een jaar is de kiosk terugverdiend, maar daarna stijgen de inkomsten exponentieel.”

In Europa kent het bedrijf naar eigen zeggen nauwelijks concurrentie. Er zijn Amerikaanse spelers, maar die krijgen hier geen voet aan de grond wegens andere privacystandaarden. “Natuurlijk is het op termijn een kwestie van the winner takes it all ”, zegt Wille “Juist daarom doen we nu een upscale . Op termijn hou ik daardoor maar een fractie van het bedrijf over, maar ik vind het belangrijker iets betekenisvols achter te laten dan meer winst te kunnen binnenhalen. En als dit bedrijf wil slagen, moet het nu snel kunnen groeien.”

Roeland Byl, fotografie Kris Van Exel

Blijf op de hoogte van nieuws in het UZA via Twitter @uzanieuws en Facebook